سیستم مبارزات و گیم پلی Killer Instinct

سیستم مبارزات و گیم پلی Killer Instinct

درود بر علاقمندان بازی‌های فایتینگ و مبارزه‌ای.   در مقاله‌ی قبل، توضیح مختصر و کوتاهی پیرامون فرانچایز Killer Instinct داده بودیم و همانطور که قول داده‌ایم، قرار است در مقاله‌ی پیش روی شما، در مورد سیستم مبارزات و گیم پلی آخرین نسخه از این سری توضیح دهیم. اگر هنوز مقاله‌ی پیشین را مطالعه نکرده‌اید، از […]

نویسنده: حسین

درود بر علاقمندان بازی‌های فایتینگ و مبارزه‌ای.

 

در مقاله‌ی قبل، توضیح مختصر و کوتاهی پیرامون فرانچایز Killer Instinct داده بودیم و همانطور که قول داده‌ایم، قرار است در مقاله‌ی پیش روی شما، در مورد سیستم مبارزات و گیم پلی آخرین نسخه از این سری توضیح دهیم.

اگر هنوز مقاله‌ی پیشین را مطالعه نکرده‌اید، از اینجا می‌توانید آن را بخوانید. در ادامه با هادوکن همراه باشید.

همانطور که در جریان هستید، گیم پلی Killer Instinct در دسته‌ی فایتینگ‌های دو بعدی قرار می‌گیرد که نسبت به فایتینگ‌های سه بعدی، تفاوت‌های نسبتا زیادی دارد. این فایتینگ‌های دو بعدی، وجه مشترکی که دارند در نحوه به کار گیری از حرکات و نوع پانیش کردن حریف است که بنابر بررسی و حمله حریف به شما، می‌توانید حرکات ضد حرکات آن‌ها را انجام دهید. با این وجود، Killer Instinct مانند دیگر فایتینگ‌های دو بعدی، خصوصیات منحصر به فرد خود را نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دابل انرژی بار: این حالت به جای بردن و مبارزه به صورت دو راند، قرار داده شده. اگر حریف، اولین نوار جان خود را از دست بدهد، مبارزه برای چند لحظه متوقف می‌شود و مانند راند بعدی، دوباره آغاز خواهد شد. اما شخصیت برنده همچنان با نوار جان قبلی و باقی مانده‌ی خود، مبارزه را ادامه می‌دهد. بازیکنی که دومین نوار جان حریف را به اتمام برساند، برنده مبارزه خواهد بود. در واقع بازی‌های فایتینگ اکثرا به این صورت هستند که بعد از هر راند، مبارزه ریست شده و نوار جان هر دو مبارز پر می‌شود که از وسط استیج مبارزه، راندهای بعد را آعاز می‌کنند اما در KI، نوار جان ریست نمی‌شود و ادامه‌ی مبارزه بعد از اتمام اولین نوار جان حریف، از هر کجای استیج که دو مبارز حضور داشته باشند، آغاز خواهد شد.

کمبوهای اتوماتیک: این یک گزینه‌ی انتخابی است و کسانی که نمی‌خواهند حرکات و کمبوها را دقیق انجام دهند، می‌توانند این حالت را قبل از مبارزه انتخاب کنند. در واقعا انجام حرکات و کمبوها، نیاز به زدن دکمه‌ها و جهت‌ها با دقت بسیار بالا است اما کمبوهای اتوماتیک این قابلیت را به بازیکن می‌دهد تا فقط با زدن یک یا دو دکمه مشخص و انجام یک حرکت اسپشیال، کمبوهای ترکیبی مختلفی را خلق کند. این بیشتر برای بازیکن‌های تازه وارد و کسانی که بازی‌های فایتینگ را اصولی پیش نمی‌برند و فقط می‌خواهند چند لحظه سرگرم شوند، مناسب است. البته فعال شدن این گزینه، باعث می‌شود که پلیرهای حرفه‌ای به راحتی این نوع حرکات را پانیش کنند زیرا فقط به صورت اتوماتیک و رندوم هستند.

حرکات فینیشر: این نوع حرکات در اولین و دومین نسخه Killer Instinct هم وجود داشتند. در واقع، سازندگان KI قصد داشتند که چیزی مشابه به حرکات Fatality در بازی Mortal Kombat را خلق کنند. هر شخصیت در بازی، دو نوع حرکت از این فینیشرها را دارد که به عنوان حرکات No Mercy شناخته شده‌اند تا کار حریف با یک سری از حرکات خشونت آمیز، پایان دهند. یکی از این فینیشرها و حرکات No Mercy، در حین و در پایان کمبو قابل اجرا است و وقتی تمام شود، نوشته‌ی Ultimate combo (آلتیمت کمبو) در صفحه ظاهر می‌شود. تنها زمانی می‌توان از این فینیشر استفاده کرد که نوار جان اول حریف به اتمام رسیده و فقط جان بسیار اندکی در دومین نوار جان را داشته باشد که در وضعیت قرمز چشمک زن و Danger قرار می‌گیرد. وقتی فینیشر زده شد، یک موزیک با آدرنالین بالا پخش می‌شود که استیج مبارزه نیز به لرزه می‌افتد. بر خلاف فیتالیتی‌های Mortal Kombat، این فینیشرها بسیار خشونت آمیز نیستند که حریف تکه تکه شده و غرق در خون شود! بلکه فقط یک سری کمبوهای بسیار زیاد و حرکات مختلف، به صورت اتوماتیک پشت سره هم زده می‌شوند.
دومین فینیشر، Humiliation نام دارد. در این حالت، کرکتر برنده شروع به رقصیدن می‌کند که هر کدام رقص منحصر به فرد خود را دارند. این فینیشر فقط زمانی قابل استفاده است که اولین نوار جان برنده، تمام نشده باشد.

اولترا کمبو: این یکی از حالت‌های پیشرفته‌ی فینیشر Ultimate combo (آلتیمت کمبو) است. با این فینیشر، بازیکن قادر است تا ضربات بیشتری به حریف بزند که وقتی تعداد ضربات از ۲۰ عدد بیشتر شد، فینیشر شما به جای آلتیمت کمبو، اولترا کمبو خواهد بود. حتی بازیکن می‌تواند تا ۸۰ ضربه را نیز به حریف وارد کند.

استیج اولترا: این یک حالتی مثل فینیشر اولترا کمبو است اما بستگی به استیج مبارزه و موقعیت کرکترها دارد. هنگامی که این حرکت انجام شود، کرکتر بازنده مثلا به بیرون از ساختمان پرتاب می‌شود یا در یک کتاب جادویی مهر و موم می‌شود! از دیگر ویژگی‌های خاص می‌توان یه ارواحی اشاره کرد که از اعماق استیج مبارزه، کرکتر را به زیر می‌کشند.

کمبو بریکر: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گیم پلی Killer Instinct، کمبو بریکر است. در این بازی ۳ نوع قدرت کمبو بریکر و یک کمبو بریکر سریع داریم که قدرت‌ها شامل لایت، مدیوم و هوی هستند. به عنوان مثال: بازیکن‌هایی که زیر فشار کمبوهای ترکیبی مختلف قرار گرفته‌اند و به اصطلاح خودمونی در حال کتک خوردن هستند، با کمبو بریکر می‌توانند از زیر ضربات کمبوها خلاص شوند تا به حریف اجازه ندهند که ادامه‌ی کمبوها را بزند. در حالت اولیه و معمولی، باید طبق قدرت هر حرکت کمبو بریکر را مطابق با همان حرکت در یک لحظه انجام داد. مثلا حرکت مدیوم در کمبو زدن، نیاز یه کمبو بریکر مدیوم دارد.
کمبو بریکر یک حرکت ویژه‌ی مشخص شده و ثابت برای همه‌ی کرکترهای بازی است که حتی در هر دو حالت Auto-Double یا Linker Stage هم قابل استفاده‌ست. برای بریک کردن در Auto-Double، بازیکن باید مستقیما از حرکتی که قدرت کمتری نسبت به حرکت Auto-Double دارد، استفاده کند. به عبارت دیگر، اگر کسی می‌خواهد Auto-Double مدیوم را بریک کند، مجبور است از بریکر سریع یا Quick breaker استفاده کند.
کمبوها حتی در Linker Stage هم قابل بریک شدن هستند. در این حالت، بازیکن قادر است از هر قدرتی از کمبو بریکر استفاده کند که کمبوهای طولانی در حالت Linker Stage، یک ریسک خطرناک است. بعد از انجام کمبو بریکر به صورت موفقیت آمیز، یک ستاره‌ی سفید رنگ در کناز نوار جان کسی که بریک می‌کند، ظاهر خواهد شد. این کمک می‌کند تا پلیرها چگونه نسبت به برخی از حرکات خاص و اسپشیال، برای بریک کردن عکس العمل نشان دهند. در ورژن اولیه که سال ۲۰۱۳ برای Xbox One عرضه شده بود، کمبو بریکر فقط حالت اولیه را داشت (بریک کردن قدرت حرکات مطابق با همان قدرت) که وقتی انجام می‌شد، حریف را به آن طرف استیج پرت می‌کرد. در این حالت، حرکات Opener و Ender بریک نمی‌شدند مگر اینکه کمبویی بین این دو زده نمی‌شد. این حالت از کمبو بریکز، ضربه‌ای به حریف وارد نمی‌کرد تا نوار جان او را کم کند. برای این نوع کمبو بریکر، تنها ۳ ثانیه فرصت وجود داشت و اگر بازیکن درست انجام نمی‌داد، باید از فرصت ۳ ثانیه بعدی استفاده کند. هر چقدر بازیکن دیرتر انجام دهد، نوار جان او بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

به زودی در ادامه‌ی مقاله به سه حالت Knockdown ،Instinct Mode و Counter Breaker خواهیم پرداخت.

ویدئوی زیر برای درک بهتر از مکانیک و سیستم گیم پلی بازی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *